vrijdag 15 juni 2012

Opleiding

Vorige week zakten Dersou, Sabine en ikzelf af naar onze fabrikant UWT in Betzigau. Doel van onze reis : opleiding ! 

Natuurlijk leerden we eerst alles over de Capanivo, waarover u op deze blog of op onze website al meer las. Een prachtig toestel, zoals te verwachten was. UWT is erin geslaagd een detector te ontwikkelen die voor Solids opnieuw de béste is op de markt. (OK. Ik maak me even los van onze subjectiviteit - is hij gewoon onovertreffelijk goed ;).
Een tweede reden waarom wij drie een ander type opleiding wilden was om eens te spreken over herstellingen.

Wij gaan er niet om liegen : ook de UWT melders kunnen kapot gaan. En daar liggen wij wel wakker van. 
Wanneer we melding krijgen van een kapot toestel, gaan we er meteen achter aan. Een niveauschakelaar is een kleine, maar zeer belangrijke schakel in de grote productie-ketting. Daar gaan wij niet licht over.

Soms is de klus heel snel geklaard, is het probleem zeer eenvoudig op te lossen. Een defecte motor, door leeftijd, bijvoorbeeld. Ik vind het eigenlijk een compliment als wij een melder van 12 jaar oud teruggestuurd krijgen ter herstelling. Als dan alleen de motor vervangen wordt, kan de melder weer weg voor een tweede decennium.


Andere defecten hebben een diepere oorzaak - die specifiek applicatie-gebonden kan zijn, en dan wordt de uitdaging nog eens zo groot, zowel voor Retec als voor UWT.
Waarom is de melder defect gegaan ? Wat is het medium ? Moet de detector heel veel schakelen ? Wat is de omgevingstemperatuur ? Staat de silo buiten of binnen ? Van welk materiaal is de silo gemaakt ? ....
Elk detail vinden wij belangrijk. Want een defect toestel heeft een verhaal, en geeft ons de kans om het de melder steeds opnieuw te verbeteren.
UWT vraagt ons elke kapotte motor, hoe oud ook, terug te sturen voor onderzoek. 
Tijdens onze opleiding leerden we welke defecten we kunnen vaststellen, en hoe we snel en efficiënt het probleem kunnen oplossen, zodat onze klanten snel kunnen geholpen worden.
Uwt dringt er intussen bij ons op aan dat wij de "tracability" nooit uit het oog verliezen. Het verhaal van de melder kennen, volgen en opvolgen. 

Een boeiende tweedaagse was het.
We hebben geleerd hoe wij onze klanten beter kunnen helpen, op momenten die belangrijk zijn. Want elk product, elk merk, elk bedrijf heeft soms eens pech met een toestel. De vraag op zo'n moment is dan alleen hoe je daar mee omgaat. Wij bij Retec nemen dat zeer au serieux.
Mooi, toch ?